Maak van België het land van de Fair Trade

Maak van België het land van de Fair Trade

België, het Land van de Fair Trade… realistisch of eerder een utopie? Alleszins: een doel voor 2020!

Maar wat betekent dat dan juist? Land van de Fair Trade zijn.
Stel je voor dat tegen 2020

  • wij Belgen met z’n allen kiezen voor fair trade;
  • wij Belgen willen gaan voor een rechtvaardig handelssysteem;
  • wij Belgen de keuze voor fair trade niet meer dan logisch en evident vinden;
  • wij Belgen fair trade kopen, eten, proeven, ademen, ruiken, dromen….;

Kortom: dat de keuze voor fair trade tegen 2020 in ons Belgisch DNA zit.

Een mooi vooruitzicht! En misschien niet eens zo onrealistisch? Want als we ons er allemaal samen achter scharen, kunnen wij hier in België echt een verschil maken voor de producenten in het Zuiden. Eerlijke, lekkere en kwalitatieve producten consumeren en daarmee producenten in het Zuiden echt betere levensomstandigheden bezorgen: een win-win. Dus roepen we alle Belgen op om mee te doen, op verschillende niveaus: individueel maar ook verenigingen, beleidsmakers, horeca, scholen … Alleen zo zetten we fair trade écht op de kaart in België!

Op weg naar de titel

Om de titel te verkrijgen, leggen we onszelf een aantal doelstellingen op. Want Land van de Fair Trade zijn, dat moet je verdienen!

Tegen 2020

  • heeft 95% van de Belgen al over fair trade gehoord

Momenteel scoren we al heel goed. Uit een studie van vorig jaar bleek 92 % van de Belgen al over fair trade gehoord te hebben (1). Een mooi resultaat, maar toch moeten we dit een beetje relativeren: 30% van de Belgen kan immers spontaan geen enkel fairtradeproduct opnoemen (2).

  • koopt elke Belg jaarlijks gemiddeld voor 15 euro aan fairtradeproducten

In 2016 spendeerde een Belg gemiddeld voor 14,30 euro aan eerlijke producten (3). Al voor het vierde jaar op rij een mooie stijging! In 2013 was het immers 8,6 euro, in 2014 kochten we voor 10,34 euro aan eerlijke producten en in 2015 spendeerden we gemiddeld 12,15 euro aan fair trade. De doelstelling van 15 euro per Belg ligt binnen handbereik!  

  • bieden alle grote Belgische supermarktketens fair trade aan​        

Dit criterium mogen we al afvinken! Delhaize gaf 27 jaar geleden het goede voorbeeld, Carrefour en Colruyt volgden. En ondertussen hebben ook Lidl en Aldi fairtradeproducten in de rekken. En dat is goed nieuws, want hoe groter het aanbod, hoe gemakkelijker de consument er de weg naartoe vindt.

  • zijn 51% van de Belgische gemeenten fairtradegemeenten

Fairtradegemeenten zijn gemeenten die zich geëngageerd hebben om aan 6 criteria rond fair trade, duurzaamheid en lokale consumptie te voldoen.  Momenteel is 36% van de Belgische gemeenten een FairTradeGemeente (4). Op naar 51%? 

  • zijn meer dan de helft van de Belgische provincies fairtradeprovincies

Ook op provinciaal niveau wordt de titel uitgereikt. West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant dragen deze titel al met trots. Aan Franstalige kant is provincie Luxemburg goed op weg. Gaan we tegen 2020 voor een voldoende op het Belgische rapport?

  • consumeert 80% van de parlementen/ministeries op federaal, regionaal en gemeenschapsniveau minstens 2 fairtradeproducten

We willen onze politici oproepen om aandacht te hebben voor fair trade in hun beleid. En hoe beter beginnen dan er zelf voor te kiezen op de werkvloer? We vragen alle parlementen en ministeries om de koffie op de werkvloer te vervangen door fairtradekoffie en om nog minstens een ander eerlijk product aan te bieden.

Vanuit het federale parlement kwam er deze zomer alleszins steun: een resolutie die de promotie van fair trade en de campagne 'Maak van België het Land van de Fair Trade' ondersteunt werd op 20 juli goedgekeurd!

  • wordt fair trade jaarlijks 600 keer in de pers vermeld

Belangrijk, want fair trade evolueert voortdurend: nieuwe producten, nieuwe sectoren, nieuwe spelers op de markt… We willen de Belgen informeren zodat ze heel bewust kunnen kiezen uit het rijke aanbod aan fairtradeproducten. Vorig jaar werd fair trade 718 keer vermeld in de Belgische pers.

 

1. Opiniepeiling TDC, Belgen en fair trade 2016, uitgevoerd door Dedicated Research

2. Opiniepeiling TDC, Belgen en fair trade 2017, uitgevoerd door IVox

3. Berekening TDC, gebaseerd op cijfers FT Belgium, Oxfam-Magasins du monde, Oxfam-Wereldwinkels en andere fairtradeorganisaties.

4. Meer weten over de campagne Fairtradegemeenten? Surf naar www.fairtradegemeenten.be.