FAQ

FAQ

Wat is fair trade?

Fair trade of eerlijke handel is een handelssysteem dat benadeelde producenten uit het Zuiden de kans geeft op duurzame ontwikkeling. Dankzij eerlijke handel kunnen zij een menswaardig bestaan opbouwen voor zichtzelf en voor hun familie. Een van de belangrijkste principes van fair trade is dat de producent een eerlijke prijs krijgt voor zijn product. Maar het gaat verder dan dat: eerlijke handel garandeert een reeks goede handelsvoorwaarden, respect voor de rechten van de werknemer en het milieu, een betere markttoegang en een versterking van producentenorganisaties en hun netwerken.

Het aanbod fairtradeproducten is uitgebreid en divers. Er zijn meer dan 100 verschillende voedingsproducten te vinden, zoals koffie, rijst, honing, fruitsappen…  Maar fair trade beperkt zich niet tot voeding alleen. Er is ook een aanbod aan artisanale producten, cosmetica, bloemen, katoen, kleding of goud. Fair trade doet bovendien zijn intrede in nieuwe sectoren, zoals bijvoorbeeld elektronica of toerisme.

Wat is Fairtrade?

“Fairtrade” op deze manier geschreven verwijst naar Fairtrade Belgium, tot voor kort Max Havelaar. Het bijhorende label is kortweg het "Fairtrade Label". Fairtrade Belgium maakt deel uit van FLO, Fairtrade International. Dit is de grootste internationale certificeringsorganisatie voor eerlijke handel. Om te zien welke productcategorieën Fairtrade-gecertificeerd kunnen zijn, klik hier.

Hoe herkent men fair trade?

Fairtradeproducten kunnen een fairtradelabel dragen. Dit kan het Fairtrade label zijn, maar er zijn er ook nog andere, zoals Fair for Life, Ecocert Fair Trade, WFTO, Naturland Fair... Er zijn ook eerlijke producten van verschillende fairtrademerken beschikbaar in België, bijvoorbeeld Oxfam fairtrade, Ethiquable, Maya Fair Trade, Fairglobe, Carrefour Solidair…  Sommige producten van een fairtrademerk dragen ook een fairtradelabel, maar niet allemaal. 

 

Hoe herkent men Fairtrade?

Producten die Fairtrade-gecertificeerd zijn, herken je door het label. 

 

 

Welke organisaties verdienen fairtradeorganisaties te worden genoemd?

Onder de “klassieke” Belgische fairtradespelers rekenen we Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du monde, FairTradeGemeenten, Communes du commerce équitable, Belgian Fair Trade Federation, Miel Maya Honing en Fairtrade Belgium. Dit zijn allemaal ngo’s of vzw’s bij wie fair trade de essentie van hun werking vormt.
Daarnaast zijn er ook verschillende fairtradebedrijven. Zij verkopen uitsluitend of toch voor de grote meerderheid fairtradeproducten. Lees onze interviews om meer over hen te ontdekken.

Voor de hoeveelste keer gaat de Week van de Fair Trade door? En waarom gaat die door?

De Week van de Fair Trade gaat dit jaar voor de 16de keer door, van 4 tot 14 oktober. Het is een jaarlijkse campagne die fair trade en fairtradeproducten in de kijker zet in heel het land. Zowel op nationaal vlak met een algemene campagne, als op lokaal vlak, met een ruime waaier aan activiteiten. Alle info en een volledige kalender vind je op de homepage.

Het doel is mensen bewust te maken rond eerlijke handel. Originele activiteiten die mensen motiveren om voor fair trade te kiezen, daar draait het om. Want met elke fairtradeaankoop geeft je als consument een kleine producent in het Zuiden de kans op een beter leven. Daarnaast willen we mensen informeren, want de fairtradesector evolueert voortdurend. De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap in samenwerking met de belangrijkste fairtradeverenigingen in België.

Hoe evolueert de omzet & winst van van fair trade in belgië?

De Belg spendeerde in 2016 voor 14,30 euro aan fairtradeproducten. Dit is al voor het vierde jaar op rij een stijging: 12,15 euro in 2015, 10,34 euro in 2014 en 8,6 euro in 2013. 

Met deze cijfers nestelt België zich net als twee jaar geleden in de Europese middenmoot, samen met onze buurlanden Frankrijk (14,20 euro) en Nederland (15,10).
Het Verenigd Koninkrijk (27 euro) en vooral Zwitserland (65 euro) zijn met voorsprong koplopers. De Zuid-Europese landen bengelen onder aan de lijst.

Zijn er voor de toekomst belangrijke nieuwigheden te melden qua fair trade?

Fair trade doet zijn intrede in verschillende nieuwe sectoren, zoals bijvoorbeeld elektronica. Het Nederlandse bedrijf FairPhone zorgde in 2013 voor een primeur op dat vlak. Ze brachten een smartphone op de markt die conflictvrije mineralen uit Congo bevat en die geassembleerd wordt in fabrieken waar controle is op de werkomstandigheden. Ondertussen maken ze al een tweede versie, de Fairphone 2.

Ook goud is tegenwoordig fair trade te verkrijgen. Er zijn ondertussen 16 Belgische juweliers die ermee aan de slag zijn. 

De principes van fair trade doen ook meer en meer hun intrede in de textielsector. Er is 100% eerlijke kleding, maar ook grotere kledingmerken tonen hun engagement door bijvoorbeeld lid te worden van de FairWear Foundation waardoor ze jaarlijks stappen zetten naar meer ethiek in de keten.

De laatste jaren wordt er in de fairtradesector meer en meer nagedacht over eerlijke handel voor Belgische en Europese producenten. In eigen land werden er al enkele initiatieven opgestart. FAIREBEL is het solidaire merk van 500 Belgische boeren. Zij bieden onder meer halfvolle melk, chocolademelk (helaas zonder fairtradecacao) en verschillende soorten roomijs aan. De biologische groothandel Biosano lanceerde in 2011 samen met de coöperatie Biomelk Vlaanderen een eerlijke, biologische melk onder de naam Biodia. Biosano bracht begin september chocomelk met Fairtrade Belgium-gecertificeerde cacao en rietsuiker op de markt. Sinds kort pakt Oxfam-Magasins du monde uit met een Boeren uit het Noorden-assortiment in hun winkels: duurzame kleinschalige landbouwproducten van verschillende Belgische en Europese leveranciers (Biosano, Brasserie de la Lesse, Ethiquable). Die vormen een aanvulling op het bestaande aanbod fairtradeproducten.

Zijn er voor de toekomst belangrijke nieuwigheden te melden qua week van de fair trade?

De Week van de Fair Trade probeert eerlijke handel altijd opnieuw op een originele manier in de kijker te plaatsen. Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en de origineelste projecten doe je op deze website.

Is fair trade meer dan koffie en bananen?
 
Uiteraard! Er zijn meer dan 100 verschillende voedingsproducten op de Belgische markt: wijn, fruit, honing, ijs, rijst… 
Bovendien beperkt fair trade zich niet tot voeding. Er is ook een steeds ruimer aanbod aan artisanale producten, cosmetica, bloemen, kleding uit eerlijk katoen… Eerlijke handel doet ook zijn intrede in nieuwe sectoren zoals toerisme, goud en smartphones.
 
 
Eerlijke producten zijn momenteel vaak nog duurder dan hun klassieke tegenhangers. Maar de meest ‘populaire’ fairtradeproducten zoals vruchtensappen, bananen en koffie verschillen (bijna) niet meer in prijs tegenover de klassieke merken van dezelfde kwaliteit.
 
 
Fair trade had in zijn beginjaren een negatief imago op vlak van kwaliteit. Vandaag is dat helemaal anders. Sommige fairtrademerken van onder andere koffie, honing, chocola en wodka situeren zich ondertussen bij de wereldtop. Zo won koffiebrander Tunki uit Peru de prijs ’Coffee of the Year‘ en haalde de Belgische chocolatier Belvas de ’Quality Food Award‘ binnen met zijn eerlijke biotruffels.
 
 
Bioproducten voldoen aan strengere ecologische eisen dan eerlijke producten. Er is echter wel een nauwe band tussen de twee, want fair trade beoogt duurzame ontwikkeling zowel op sociaal, economisch als ecologisch vlak. Momenteel heeft ongeveer 65% van de producten met Fairtrade-label ook een biolabel.